Prečo v supermarketoch takmer nikdy nevidíte okná? Dôvod vás prekvapí

Foto: shutterstock/ACHPF

Supermarkety navštevujeme niekoľkokrát do týždňa, no len málokto sa zamýšľa nad tým, prečo vyzerajú tak podobne. Dlhé uličky, silné umelé svetlo, obrovský priestor – a takmer vždy žiadne okná. Náhoda? Vôbec nie. Absencia výkladov je výsledkom premyslenej stratégie, ktorá kombinuje architektúru, psychológiu aj ekonomiku.

Na prvý pohľad obyčajná ulička v supermarkete. V skutočnosti premyslený priestor, ktorý ovplyvňuje naše správanie pri nákupe.
Foto: shutterstock/ACHPF

Obrovský priestor bez denného svetla nie je omyl

Jasné svetlá, rovnaká teplota, rovnaká atmosféra bez ohľadu na počasie vonku. Supermarkety zámerne vytvárajú prostredie, ktoré je úplne oddelené od reality za stenami budovy. Okná by do tohto systému vniesli nepredvídateľnosť – striedanie svetla, tieňov či tepla.

Denné svetlo navyše nie je vždy vítané. Slnečné lúče môžu negatívne ovplyvňovať potraviny, urýchľovať ich kazenie alebo spôsobovať blednutie obalov a etikiet. A čím dlhšie tovar vyzerá „čerstvo“, tým lepšie pre predaj.

Menej okien znamená viac miesta pre regály

Ďalší praktický dôvod je úplne prozaický. Steny bez okien umožňujú efektívnejšie rozmiestnenie regálov a skladovanie ťažkého tovaru. Vonkajšie múry supermarketov sú často navrhnuté tak, aby uniesli váhu zásob, čo by pri veľkých presklených plochách nebolo možné.

Architektka Margine Biswas, ktorá sa špecializuje na obchodné priestory, vysvetľuje, že každý meter steny je v obchode potenciálnym predajným miestom. Okná tento priestor „oberajú“ o funkčnosť.

Úspora peňazí je len jedna časť príbehu

Áno, okná sú drahé – ich výroba, montáž aj údržba zvyšujú náklady na stavbu. Ich absencia zároveň znižuje energetické straty a uľahčuje reguláciu teploty v interiéri.

Nezanedbateľný je aj bezpečnostný aspekt. Menej presklených plôch znamená menej rizikových miest pre vlámanie.Z pohľadu majiteľov ide o jednoduchú matematiku: nižšie náklady, nižšie riziko.

Keď okná narušia nákupný plán

Niektoré reťazce sa predsa len pokúsili ísť inou cestou. V Nemecku sieť Aldi experimentovala s väčším množstvom denného svetla pomocou okien a strešných svetlíkov. Výsledky však neboli jednoznačné.

V jednom z obchodov slnečné lúče spôsobili, že čokoládové výrobky a perníky sa začali topiť. Riešením boli špeciálne sklá s UV filtrom, no tie opäť znamenali vyššie náklady.

Psychológia: dôvod, o ktorom sa hovorí najmenej

Absencia okien má ešte jeden, na prvý pohľad nenápadný, no mimoriadne silný psychologický účinokÚplne narúša naše vnímanie času. Keď nemáme žiadny vizuálny kontakt s vonkajším svetom, prestávame si uvedomovať, či vonku prší, svieti slnko alebo sa už pomaly stmieva. Náš vnútorný „časovač“ sa jednoducho vypne.

Na tento jav upozorňuje aj odborník na spotrebiteľské správanie Andrei Vasilescu, podľa ktorého uzavreté prostredie supermarketov zámerne odrezáva zákazníkov od reality mimo predajne. „Keď neviete, koľko je hodín a čo sa deje za stenami obchodu, oveľa ľahšie stratíte pojem o čase,“ vysvetľuje. Výsledok je predvídateľný – zákazníci v obchode zostávajú dlhšie, prejdú viac uličiek a častejšie siahnu po veciach, ktoré pôvodne kupovať neplánovali.

Cenná rada

Ak chcete v supermarkete minúť menej, choďte s presným zoznamom a nastavte si časový limit. Uzavretý priestor bez okien totiž pracuje proti vašej sebadisciplíne.

Prečo sa to zatiaľ nemení

Rozmazané uličky supermarketu s regálmi a umelým osvetlením
Dlhé uličky a rovnaké svetlo vytvárajú prostredie, v ktorom zákazníci často zostávajú dlhšie, než pôvodne plánovali.
Foto: shutterstock/Reezky Pradata

Hoci výskumy ukazujú, že ľudia sa v priestoroch s denným svetlom cítia príjemnejšie, ochrana tovaru, efektivita priestoru a predajná stratégia zatiaľ vyhrávajú nad komfortom zákazníka.

Výklady v supermarketoch by síce pôsobili príjemnejšie, no z pohľadu predaja by narušili starostlivo nastavený systém. A práve preto ich vo väčšine obchodov stále nenájdeme.

Redakcia Slová Ženy